divendres, 20 de desembre de 2013

MINI-FESTIVAL DE NADALES 2013

Mini-Festival de Nadales a Càrcer…una mini-experiència d’Aprenentatge-Servei Què és l’aprenentatge-servei? Es tracta d’experiències d’aprenentatge adquirides a través del servei a la comunitat. Això ens ho va descobrir Roser Batlle a les XVIII Jornades d’Innovació Educativa d’Alzira als més de 90 docents que ens hi aplegàrem. Ens adonàrem que al nostre dia a dia ja fèiem multiplicitat d’activitats d’ApS però ens calia prendre consciència per donar-los major projecció educativa i posar-li l’etiqueta. És el cas del Mini-festival de Nadales entre l’IES Càrcer i l’Escola Infantil de Càrcer, que ja va començar a caminar en 2012. Només que aquest any, després de les explicacions de Roser, hem complementat perquè fóra una experiència més enriquidora per a tots els costats, amb un resultat aclaparador: la satisfacció de totes i tots els nostres alumnes. APRENENTATGE: A l’institut hem treballat, a banda dels continguts propis de la matèria de música (interpretació, lectura, conjunt vocal i instrumental, cançons tradicionals, l’escolta activa, creació ...), continguts referents al desenvolupament dels bebès (físic, del llenguatge i musical), a la importància de la música com a ferramenta educativa en les primeres etapes de desenvolupament i molts altres valors com l’empatia, la solidaritat, la cura dels més menuts (implicant també els xics que encara ho veuen com a cosa de xiques), entre d’altres. SERVEI: Això ho hem aconseguit amb unes sessions teòriques a classe i unes visites preparatòries a l’escoleta on cada alumn@ de segon d’ESO ha pogut estar amb un menudet/a de l’escola i compartir una estoneta jugant, col•laborant amb les tasques que indicaven les educadores, ensenyant-li les cançons i coreografies que s’havien preparat prèviament a classe de música, i en definitiva, prestant-li una atenció individualitzada a cada menudet/a, que ens reberen desitjosos de veure què tenien a dir aquells “músics majorots”. A nivell competencial els aprenentatges han sigut altament motivadors (inclús les parts teòriques), ja que l’alumnat veia un projecte real on posar-los en pràctica, que és l’essència de les competències: Competència artística: Compàs de ¾ i 4/4;Interpretació amb la flauta àmbit do-la; Seguir un acompanyament instrumental; Cançó polifònica a 2 veus; Cançons tradicionals nadalenques; Memorització i interpretació de cançons de falda i jocs per als més menuts. Competència comunicativa: Escolta activa (per seguir el ritme, l’entonació, l’ordre de les entrades); Pràctica de la llengua anglesa (vocabulari, pronunciació, lèxic nadalenc); Adequació del discurs per a alumnes d’infantil (llenguatge simplificat i llenguatge corporal). Competència social i ciutadana: Empatia amb els bebès per cridar-los l’atenció; Desenvolupar un sentiment positiu cap a la cura dels més menuts; Descobrir que la cura i atenció als més menuts no és un camp exclusivament femení; Desenvolupar actituds positives dels xiquets en aquest sentit; Treballar el vincle amb la família per recordar l’etapa de la primera infancia; Interpretació en grup. El colofó ha estat el mini-festival que ha tingut lloc el 18 de desembre a l’Escola Infantil, amb la interpretació de les cançons prèviament preparades i del que han gaudit tan grans com menuts.